Zázračné vzkříšení tradiční značky: Dámy u Wortha utratí za šaty i milion

Tradice je pojem, na který sází mnoho módních domů. Ovšem stejné množství módních domů vzniká, představuje své kolekce, dosáhne popularity, slávy, vysokých prodejů a následně zaniká. Kolotoč módního průmyslu je zkrátka neúprosný. Šanci mají jenom ti nejdravější, nejagresivnější, nejúspěšnější. Přesto se najdou výjimky, které v sobě skloubí obojí. Tradici i modernost a dravost.

Obléká císařovny

Některé slavné značky s velkou finanční ztrátou zanikly, třeba v roce 2009 Christian Lacroix. Ovšem jiné měly větší štěstí a díky novým investorům prožily renesanci. Například německá Escada nebo italská značka Gucci. Nelehký osud má i módní dům Worth. Samotná jeho historie je úzce spjatá s dějinami módy, tedy prvopočátky haute couture, vysoké krejčoviny. Zakladatel Charles Frederick Worth se v roce 1845 objevuje v Paříži, aby se tam věnoval tvorbě dámského oblečení. Velice se rychle se proslaví. Jeho modely si oblékají šlechtičny a pyšní se jimi na plesech.

Zaměstnává 1200 švadlen

Jeho nákladné róby si oblíbí rakouská císařovna Sisi, ale také francouzská císařovna Evženie. Worth se dokonce stává dvorním dodavatelem šatů pro Evženii. Zaměstnává na 1200 švadlen, svá díla opatřuje štítky se svým jménem. Poprvé v historii povyšuje krejčovinu na umění. Pořádá módní přehlídky, diktuje nové trendy, všichni se před ním sklání. Po Charlesi Frederickovi přebírají jeho módní dům dědici: vnukové a pravnuci. Daří se jim až do roku 1952, kdy bohužel působení módního domu Worth končí. Zdá se, že už navždy zůstane pohřbený.

Zrození zdánlivě mrtvé tradice

Jenže v roce 2010 na podzim jako kreativní ředitel této značku představuje italský návrhář Giovanni Bedin. Postupně zažívá značka renesanci. Přibývá luxusní konfekce a také extravagantní spodní prádlo. V podtextu přitom stále zůstává odkaz na prvky 19. století. Korzetová silueta zdůrazňující ženskost slaví úspěch. Zláká dámy z módní smetánky i hollywoodské celebrity, které neváhají u Wortha utratit za kabátek i šatičky i přes milion. Tradice hlásí nové vzkříšení.

Lenka Váhová

Lenka Váhová

Lenka Váhová - redaktorka časopisu Lastfashion v online i tištěné podobě. Zajímá se o obor módy a krásy. Již 5 let působí jako hlavní copywriterka.

Lenka Váhová has 371 posts and counting. See all posts by Lenka Váhová